Καταγγελία από τον Παγκρήτιο Σύλλογο Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής

 «Σκιές» και ερωτηματικά για την Περιφέρεια Κρήτης
Αποκλεισμό και απαξίωση καταγγέλλει ο Παγκρήτιος Σύλλογος Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής, την ώρα που έρχονται στο “φως” πολλά παράδοξα σε σχέση με το ψηφιακό κανάλι πολιτισμού

Με την έναρξη ενός ξεχωριστού παραδοσιακού μουσικού προγράμματος Κρητικών καλλιτεχνών “εγκαινιάζεται” το νέο ψηφιακό κανάλι για τον πολιτισμό της Περιφέρειας Κρήτης, όμως υπάρχει ένα εξόχως σοβαρό ζήτημα. Όπως καταγγέλλεται επισήμως, δεν είχαν καμία απολύτως ιδέα, κλήση ή συμμετοχή σε αυτό οι επίσημοι θεσμικοί φορείς που εκπροσωπούν τον χώρο των Κρητών καλλιτεχνών!

Όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, όσο κι αν ξενίζει και προκαλεί, αν μη τι άλλο, αλγεινή εντύπωση, η Περιφέρεια Κρήτης φαίνεται ότι δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να ενημερώσει τον μεγαλύτερο φορέα της κρητικής μουσικής παράδοσης, τον Παγκρήτιο Σύλλογο Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής!

Το κατήγγειλε επισήμως ο ίδιος ο Παγκρήτιος Σύλλογος, ο οποίος, πέραν του σοκ από τον πλήρη, πρωτοφανή αποκλεισμό του από ένα τέτοιο εγχείρημα στο οποίο αν μη τι άλλο θα έπρεπε να είχε κληθεί να σταθεί πρωτοστάτης, κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις σε καλλιτέχνες-μέλη του για κάτι το οποίο ούτε γνώριζε, ούτε είχε καμία ανάμειξη. Εξηγήσεις π.χ. για το πώς και με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν από την Περιφέρεια Κρήτης τα 30 σχήματα κρητικής παραδοσιακής μουσικής που συμμετείχαν στο όλο έργο, που χρηματοδοτήθηκε με το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 100.000 ευρώ από το υπουργείο Πολιτισμού!

Εδώ μάλιστα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, προκύπτουν σοβαρά ερωτηματικά και “σκιές” που παίρνουν βαθύτερες διαστάσεις. Γιατί αυτό; Όπως προκύπτει, δεν είναι το μοναδικό μελανό σημείο το ότι η επιλογή των 30 συμμετεχόντων φαίνεται να έγινε “εν κρυπτώ”, τουλάχιστον από τον επίσημο Σύλλογο και τον ευρύ χώρο των Κρητών καλλιτεχνών. Την ίδια ώρα, είναι πραγματικά απορίας άξιον, εφόσον ισχύουν τα όσα κυκλοφορούν και ακούγονται στον τοπικό καλλιτεχνικό χώρο, το πώς το σύνολο των επιλεχθέντων καλλιτεχνών προέρχεται αποκλειστικά από τον νομό Ηρακλείου και μάλιστα η συντριπτική πλειονότητα των 30 σχημάτων προέρχεται από συγκεκριμένη γεωγραφικά περιοχή του νομού Ηρακλείου!

Είναι δυνατόν να έχει συμβεί αυτό; Είναι δυνατόν σε ένα τέτοιο πρότζεκτ, που αποτελεί “βιτρίνα” της μουσικής παράδοσης όλου του νησιού, το σύνολο σχεδόν των καλλιτεχνών που επιλέγονται να συμμετάσχουν να είναι από την ίδια περιοχή; Πέρα από τις προφανείς πονηρές σκέψεις που δημιουργούνται, πέρα από το εύλογο σούσουρο που δημιουργεί κάτι τέτοιο, σούσουρο σε πολλά επίπεδα δεδομένου ότι βιώνουμε και μια εποχή και συγκυρία, ελέω πανδημίας, ιδιαίτερα αντίξοη για τον καλλιτεχνικό κόσμο, αλήθεια πώς ακριβώς εκπροσωπείται έτσι η μουσική παράδοση του νησιού μας; Πώς ακριβώς αποτυπώνεται η καλλιτεχνική έκφραση ολόκληρης της Κρήτης, με τις ξεχωριστές ιδιαιτερότητες και τις ιδιαίτερες επιμέρους “πινελιές” που υπάρχουν ανά νομό και ανά περιοχή του νησιού;

Δηλαδή για την Περιφέρεια Κρήτης η έννοια της κρητικής μουσικής παράδοσης περιορίζεται στα στενά γεωγραφικά όρια μερικών χιλιομέτρων μιας επιμέρους περιοχής;

Είναι δυνατόν να επιχειρείς ως Περιφέρεια Κρήτης να δρομολογείς κάτι που υποτίθεται στοχεύει να ενισχύσει την τοπική καλλιτεχνική παραγωγή και να λειτουργείς με όρους “σκοταδιού”, αδιαφάνειας και αποκλεισμού; Στο τέλος-τέλος, δεν είναι αυτονόητο ότι σε ένα τέτοιο εγχείρημα, που ουσιαστικά φαντάζει ως ένα δυναμικό brand name γι’ αυτό που αποκαλούμε κρητική παράδοση, το πρώτο βήμα που θα έπρεπε να γίνει ήταν κρούση στον επίσημο θεσμικό φορέα της κρητικής μουσικής παράδοσης; Είναι δυνατόν, ως Περιφέρεια Κρήτης, να αγνοείς επιδεικτικά τον Παγκρήτιο Σύλλογο Καλλιτεχνών, ο οποίος είναι ο επίσημος φορέας των καλλιτεχνών, έχει παγκρήτιο χαρακτήρα και αγκαλιάζει όλο το φάσμα των καλλιτεχνών, απ’ όλες τις καλλιτεχνικές εκφάνσεις και απ’ όλη την επικράτεια του νησιού; Σύλλογος, σημειωτέον, στον οποίο συμμετέχουν πολύ ηχηρά πρόσωπα του κρητικού μουσικού χώρου, παλιότερης και νεότερης γενιάς, και οι οποίοι είναι πλέον κατάλληλοι για να δώσουν έστω συμβουλές και τα “φώτα” τους στην Περιφέρεια Κρήτης…

Χώρια που θα περίμενε κανείς οι αρμόδιοι στην Περιφέρεια να απευθυνθούν ενδεχομένως και σε Κρητικούς καλλιτέχνες που ζουν εκτός νησιού, και οι οποίοι σίγουρα έχουν πολύτιμες γνώσεις και συμβουλές να δώσουν!

Αν μη τι άλλο, μιλάμε για εύλογα ερωτήματα που προκύπτουν αυτομάτως στον απλό νου με βάση τα όσα καταγγέλλονται επισήμως από το κορυφαίο θεσμικό όργανο του τοπικού καλλιτεχνικού χώρου, τον Παγκρήτιο Σύλλογο Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής.

Μια επιστολή, με την οποία ο Παγκρήτιος Σύλλογος εγκαλεί ευθέως και δημοσίως την πλευρά της Περιφέρειας Κρήτης και ονομαστικά τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Κώστα Φασουλάκη, διευκρινίζοντας συνάμα πως δε βάλλει σε καμία περίπτωση κατά των καλλιτεχνών που συμμετείχαν. Την ίδια ώρα, ο Σύλλογος θέτει ανοιχτά και ζήτημα έλλειψης συγκρητισμού εκ μέρους της περιφερειακής Αρχής, από τη στιγμή που επιλέχθηκαν καλλιτέχνες μόνο από τον νομό Ηρακλείου κι έμειναν εκτός… κάδρου οι καλλιτέχνες από τους υπόλοιπους τρεις νομούς του νησιού!

Η επιστολή διαμαρτυρίας

«Ουδέποτε ζητήθηκε η συνδρομή μας»

«Έκπληκτα τα μέλη του Δ.Σ. του Παγκρήτιου Συλλόγου Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής πληροφορηθήκαμε από τα τοπικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης την ολοκλήρωση έργου της Περιφέρειας Κρήτης και του υπουργείου Πολιτισμού για την ενίσχυση της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής, που αφορούσε την Κρήτη. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 30 κρητικά συγκροτήματα παραδοσιακής μουσικής, που δημιούργησαν βίντεο συνολικού προϋπολογισμού 100.000 ευρώ, και το οποίο “ανέβηκε” στο νέο ψηφιακό κανάλι της Περιφέρειας Κρήτης. Τα χρήματα προέρχονταν από το υπουργείο Πολιτισμού και η υλοποίηση έγινε από την αρμόδια Αντιπεριφέρεια Πολιτισμού της Περιφέρειας Κρήτης.

Ο Παγκρήτιος Σύλλογος Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής θέλει ξεκάθαρα να δηλώσει στα μέλη του αλλά και στους φίλους της κρητικής μουσικής ότι:

– Δε γνώριζε ούτε από επίσημη ούτε από ανεπίσημη πηγή την πρόθεση ή την εκτέλεση του έργου.

– Ουδέποτε ζητήθηκε η συνδρομή του ή οποιαδήποτε βοήθεια ή πληροφορία από την Περιφέρεια Κρήτης σχετικά με το θέμα.

– Συγχαίρει τα συγκροτήματα που συμμετείχαν στο έργο για το άρτιο αποτέλεσμα.

Ο Παγκρήτιος Σύλλογος Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής δηλώνει απερίφραστα ότι: Ως ο μεγαλύτερος φορέας της κρητικής μουσικής παράδοσης, με μεγάλη ιστορία και σημαντική δράση και με μέλη καλλιτέχνες απ’ όλο το νησί, αδυνατεί να καταλάβει την απαξίωση της επίσημης Πολιτείας και συγκεκριμένα της Περιφέρειας Κρήτης και του αρμόδιου αντιπεριφερειάρχη κ. Φασουλάκη», αναφέρει χαρακτηριστικά στην επιστολή-καταγγελία του προς την Περιφέρεια Κρήτης ο Παγκρήτιος Σύλλογος Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής και σημειώνει: «Καλούμαστε, από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό όλο αυτό, να απαντήσουμε στα μέλη μας για τα κριτήρια επιλογής των συγκροτημάτων που συμμετείχαν στο έργο, τη στιγμή που αγνοούσαμε το ίδιο το έργο. Σημειώνουμε ότι η επιλογή των συγκροτημάτων έγινε μόνο από τον νομό Ηρακλείου. Τονίζουμε με κάθε τρόπο την αξιοσύνη των συναδέλφων μας που συμμετείχαν. Θεωρούμε ότι η Περιφέρεια Κρήτης όφειλε να εμπλέξει ενεργά τον Σύλλογό μας, για πλείστους λόγους, διαφάνειας, παγκρήτιας κάλυψης και φυσικά εμπειρίας και γνώσης. Ο Παγκρήτιος Σύλλογος Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής διεκδικεί τον ρόλο του, ως εταίρος της Περιφέρειας Κρήτης στα θέματα διατήρησης, εξέλιξης και προσαρμογής στο σήμερα, χωρίς αλλοιώσεις, της μουσικής πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας. Εμείς, οι Κρητικοί καλλιτέχνες, είμαστε ενωμένοι όσο ποτέ τα τελευταία χρόνια και εργαζόμαστε ακούραστα και αφιλοκερδώς γι’ αυτούς τους σκοπούς.

Ζητούμε από τον αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού κ. Φασουλάκη να πληροφορηθεί για την ύπαρξη, την ιστορία, τους σκοπούς και τις δράσεις του Συλλόγου μας, και του δηλώνουμε την πρόθεση, τη διάθεση και τη διαθεσιμότητά μας για όποια συνεργασία και έργο που στηρίζει την Κρητική Μουσική Παράδοση».

ΠΗΓΗ : https://www.neakriti.gr/

Ελέγξτε επίσης

Τσικνάκης Γιάννης – Το βοτάνι (Τραγούδι: Καλεμάκης Αλέκος)

Λύρα – Λεμάν – Βιόλα: Τσικνάκης Γιάννης Τραγούδι: Καλεμάκης Αλέκος Λαούτο: Στεφανουδάκης Φάνης Κιθάρα: Τσικνάκης …