Ο Στέλιος Μπικάκης μιλά στον Γιάννη Θεοδωράκη…

Στελιος Μπικακης, ο άνθρωπος όπου με την πένα, την φωνή, την μουσική του μαγεύει χρόνια το ακροατήριο της Κρήτης…

υπογράφει ο Γιάννης Θεοδωράκης …στα https://www.parapolitikakritis.gr

ο παραπονιάρης τραγουδιστής όπως ακούς συχνά να λένε στις μουσικοπαρέες δεξιά κι αριστερά.

Έχω να θυμάμαι από τα τότε χρόνια επιτυχίες όπως το »Θε μου, η παρανομία μου», »Να μην μυρίζεις γιασεμί», »Μια βόλτα στο σκοτίδι» ,»ΓΕΝΕΘΛΙΑ»…τόσα και τόσα αλλά τραγούδια που μεγαλώσανε τα σύγχρονα παιδιά της Κρήτης!

Προσωπικά τον αγαπώ και τον ευχαριστώ για ότι μου έχει δώσει και δεν είναι λίγα!!! –

Στέλιο μου σε ευχαριστώ που δέχτηκες την πρόσκληση μου και είσαι σήμερα κοντά μας.. 

Καλώς σας βρήκα Γιάννη μου μεγάλη μου χαρά να είμαι στην παρέα σου και στην συντροφιά σου. Η κουβέντα μαζί σου κάθε φορά που τα λέμε είναι όμορφη και μόνο καλά πράγματα εχω να πάρω από σένα.

Στέλιο μου πως σε βρίσκω αυτήν την περίοδο; 

Όπως βρίσκει η εποχή μας όλο τον κόσμο εγώ θε κάνω την διαφορά; Ζορισμένος μα δόξα τον θεό έχω την υγεία μου.

Είχα χρόνια την περιέργεια και θέλω να σε ρωτήσω τώρα που μου δίνεται η ευκαιρία τα περισσότερα από τα δισκογραφικά σου έργα έχουν βγει και κυκλοφορήσει στην δισκογραφική εταιρία Minos EMI,ποσό εύκολο ήταν να είσαι εσύ σε μια τόσο μεγάλη δισκογραφική εταιρία; 

Γιάννη μου, εγώ έχω κάνει στην εταιρία 7 δισκογραφίες απ’ όταν πρωτοξεκίνησα μέχρι το 1991 περίπου 1992 άλλαξα πολλές εταιρίες. Στην συνέχεια πήγα ξανά με την εξής συμφωνία, ότι θα θελα το διπλο cd ( στην Κρήτη του χτες και στην Κρήτη του σήμερα) να μην πωλείται πάνω από δέκα ευρώ, να δοθεί φτηνά στα μαγαζιά που να μπορεί ο κόσμος να το αγοράσει (γιατί για να λέμε την αλήθεια το cd έχει τελειώσει σήμερα) γιατί σήμερα υπάρχει το Ίντερνετ και με αυτήν την συμφωνία πήγα ξανά στην Minos. Εδώ βέβαια να εκφράσω το παράπονο μου και να πω ότι στα λίγα εναπομείναντα δισκοπωλεία εκμεταλλεύτηκαν την φθηνή τιμή του και το πούλησαν πάλι παραπάνω. –

Φτάσαμε και σε μια κατάσταση σήμερα να μην υπάρχουν δισκοπωλεία καθόλου στην Κρήτη. -Βέβαια τα περισσότερα έχουν κλείσει και είναι λυπηρό όλο αυτό το πραγμα γιατί;

Γιατί το δισκοπωλείο είναι ένα είδος πολιτισμού, να μπεις μέσα να ψάξεις να διαλέξεις να βρεις αυτό που σου αρεσει να δεις να ακούσεις. –

Ποιος φταίει γι αυτό;

Οι ίδιοι φταίνε που έχουν πάθει μια τέτοια ζημιά, γιατί εγώ το είδα στην πράξη με εμένα. Πάλεψα σε κάθε μου διπλο cd να πωλείται φθηνά από την εταιρία και εκείνοι το εκμεταλλεύτηκαν και πούλησαν ακριβότερα. Υπήρχαν δισκοπωλεία που ήταν οι ίδιοι ιδιόκτητες δισκογραφικής εταιρίας και οι ίδιοι το πουλούσαν παραπάνω από το επιτρεπτό. Μεχρι που αναγκάστηκα εγώ να πάρω την εταιρία μου τηλέφωνο να επέμβει για να σωφρονιστούν , δηλαδή μια ταλαιπωρία απίστευτη. Δεν θέλω να πω ποσό τους χρεώνει η εταιρία το κάθε cd, σίγουρα όμως βγάζουν 5-6 ευρώ στο κομμάτι. Φτάνουν νομίζω και πολλά είναι. Φταίνε και τα μαγαζιά λοιπόν και λυπαμαι που το λέω γιατί είναι είδος πολιτισμού και δεν θα ήθελα να χαθεί

Συναντάμε κατά καιρούς στην δισκογραφία σου τραγούδια όπως η Ομβριουπούλα, όπως τα Βασιλικά σου κυρά Βασιλική και πολλά ακόμα τέτοια που είναι λίγο μακριά από το ύφος της Κρήτης μίλησε μου λίγο γι αυτό… 

Ναι, μου αρέσουν αυτά τα κομμάτια ειδικά ο στίχος που αναλύει κάποιες καταστάσεις ,να μην φεύγεις από την Ανατολή, να πηγαίνεις στην Δύση, κατάλαβες; Μια ιστοριούλα μικρή. Έτσι την φαντάζομαι και έτσι την γράφω με το δικό μου τρόπο κ την δικιά μου σκέψη .

Αλήθεια θα σου πω τώρα εγώ που γράφω τόσα χρόνια. Λατρεύω και αγαπώ την σκέψη σου και τον τρόπο που γράφεις πραγματικά.

-Σε ευχαριστω πολύ που το λες αυτό γιατί και εσύ είσαι ένα σημαντικό κομμάτι του στίχου σήμερα και καταλαβαίνεις πολύ καλά αυτό που θέλω να πω και να εκφράσω μέσα από τα τραγούδια μου.

Ποσό εύκολο η δύσκολο είναι να γράψεις ένα τέτοιο τραγούδι; Έχω ακούσει σε συνέντευξη σου στην τηλεόραση να λες ότι ενώ πας σε ένα γλέντι στον δρόμο μπορεί να σου έρθει η μελωδία ή ο στίχος και σταματάς το ηχογραφείς στο κινητό σου και μετά συνεχίζεις…

-Το θέμα είναι να μου έρθει η περίληψη ή η σκέψη, να σκεφτώ ένα κομμάτι πάνω σε τι πλαίσια θέλω να το γράψω, τι θέλω να πω και έτσι το γράφω σιγά σιγά,θέλω να έχουν όλα αυτά που γράφω αρχή, μέση, και τέλος,τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο. Στέλιος

Τραγουδάς αρκετά θα ελεγα και συχνά τον λυράρη τον Καρεκλά γιατί; 

Τον έζησα πολύ αυτόν τον άνθρωπο στο μαγαζί του πατέρα μου στο Ρέθεμνος και τον θυμάμαι σαν να τον βλέπω αυτήν την στιγμή που μιλάμε. Έχω μια συνέντευξη του Θανάση Σκορδαλού και μιλάει για τους παλιούς και όταν μιλάει για τον Καρεκλά λέει ότι ο συγκεκριμένος ήταν μια ολόκληρη σχολή λύρας, ασχέτως ότι ήταν παρακατιανός και κατάντησε στο τέλος για να ζει – να παίζει την λύρα στο Ρέθυμνο και να διακονάται.

Διακονιά ο Καρέκλας; Δεν το ήξερα αυτό… 

Κι όμως Γιάννη μου ναι. Αυτή η τόσο σημαντική μορφή της λύρας κατάντησε και ξέπεσε εκεί.Ο Καρεκλάς στα τελευταία χρόνια της ζωής του, τα δέκα – δέκα πέντε ήταν στο κέντρο του Ρεθέμνου – στον Άγνωστο, στην Αγία βάρβαρα, στου Χαραλαμπά το ρακαδικο – και είχε την λύρα στην βούργια, την έβγαζε, έπαιζε και του έδινε ότι κέρματα ήθελε ο κάθε ένας. –

Γράφεις πολλά χρόνια απ’όσο ξέρω πολύ καλό στίχο και θέλω να μου πεις σαν στιχουργός πως σου φαίνεται ο στίχος του σήμερα στην Κρήτη; 

Δεν θέλω να κρίνω Γιάννη μου,σήμερα ο Μαντιναδολογος είναι και στιχουργός τι να πω τώρα εγώ;

Να μου το αναλύσεις λίγο αυτό που είπες τώρα; 

Μια μαντινάδα μπορεί να κάτσει να γράψει ο κάθε ένας σήμερα να πάρει ένα χαρτί και να γράψει καλή,κακή, μέτρια θα γράψει.

Το να γράφεις όμως στίχο;

Η στιχουργική είναι μεγάλη επιστήμη και χάρισμα από τον Θεό. Πρέπει να ξεχωρίζουμε τον μαντιναδολογο από τον στιχουργό γιατί ο στιχουργός μπορεί να γράψει κι αλλά πράγματα. Δεν θέλω να κατηγορήσω κανέναν είναι πολλοί που γράφουνε μαντινάδες στην Κρήτη. Ο κόσμος νομίζω είναι στην θέση να ξεχωρίσει τον κάθε ένα και να του δώσει την αξία, που εκείνος κρίνει και νιώθει καλύτερα.

Την μαντινάδα πως την βλέπεις σήμερα; 

Χαίρομαι στην Κρήτη που υπάρχουν τόσο πολλοί μαντιδαλΌγοι ειλικρινά, γιατί φαίνεται ότι αυτό που αγαπάω τόσο πολύ εγώ, το λατρεύει όλος ο κόσμος. Τα πάντα τα δείχνει ο χρόνος και ο κόσμος και ο κάθε ένας παίρνει την θέση που του αξίζει. Υπάρχουν βράδια που παίζω και έρχονται άνθρωποι και μου λένε έχουμε γράψει μαντινάδες δες τις. Δεν μπορείς να αμφισβητήσεις τίποτα στην μαντινάδα σήμερα,μπορεί να έρθει ένας άνθρωπος που δεν ασχολήθηκε ποτέ μαζί της και να σου πει μια καταπληκτική μαντινάδα. Μπορεί επίσης να έρθει (όπως και μου έχει συμβεί ) μεγάλος Μαντιναδολογος που δεν θε να πω το όνομά του) να μου πει αρκετές και δεν μου άρεσε καμία .

-Εδώ θα πω εγώ ότι για να πας να δώσεις κάπου μαντινάδες θα πρέπει να έχεις μελετήσει την ψυχολογία του λυράρη ή του λαουτιέρη 

Ναι βεβαίως αυτό εννοείται. Συνήθως εγώ δύσκολα παίρνω μαντινάδες από άλλους γιατί ευχαριστώ τον Θεό που μου ‘χει δώσει το χάρισμα και καθίζω και γράφω αυτά που νιώθω. Έχω δει φοβερές μαντινάδες από νέους ανθρώπους και παιδιά όπως είσαι εκεί εσυ ένας από αυτούς. Το λέω επειδή το νιώθω και το πιστεύω αυτό,μπορεί η δικιά μου να είναι η χειρότερη μαντινάδα, όμως εγω θέλω κάτι διαφορετικό, ψάχνω αυτό που νιώθω και αυτό μου αρεσει να γράψω.

Yπάρχουν άνθρωποι που σε έχουν στηρίξει όλα αυτά τα χρόνια Στέλιο; 

Γιάννη άκου με λίγο. Tο έχω πει τόσες φορές και δεν θα κουραστώ να το λέω, υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που μας έχουν στηρίξει τόσο πολύ , που εγώ προσωπικά να ξαναγεννηθώ , δεν θα καταφέρω να τους ξεπληρώσω.

Καλός φίλος ο Κώστας Μουντάκης με τον πατέρα σου, όπως και ο Θανάσης Σκορδαλος τους θυμάσαι εκεί σαν νέο παιδί; 

Γιάννη, ο πατέρας μου έκανε το ένα από τα δυο δισκάδικα που υπήρχαν τότε στο Ρέθυμνο. Πρώτα ήταν καφενείο, μετά το γύρισε σε δισκάδικο, από εκεί περνούσαν όλοι. Ήταν που ο πατέρας μου ασχολιόταν με τον χορό και ήταν πρόεδρος σε χορευτικά συγκροτήματα και ο Θανάσης και ο Κώστας Μουντάκης και ο Κλάδος και ο Σηφογιώργης ο Σπύρος, ο δάσκαλος μου, όλοι ήταν εκεί. Ότι μπορούσε ο κάθε ένας να μου δείξει ….μου το έδειξε. –

Να σου πω ένα όνομα λίγο να μου μιλήσεις για αυτόν: Γιαννης Μαρκογιαννάκης.. 

Ω Παναγία μου : ο δεύτερος μου πατέρας… μην το ψάχνεις όπως και ο Νίκος Μανιάς. Εγώ δηλαδή τότε που έπαιζα με τον Νίκο Μανιά, που δεν με ήξερε κανείς σε γάμους , γίνεται να μην του χρωστάω; Όπως και στον Γιάννη Μαρκόγιαννη που αν τα παιδιά μου τρώνε ένα κομμάτι ψωμί σήμερα, το οφείλω σε αυτόν τον άνθρωπο.

Είσαι ο καλλιτέχνης που πριν 25 περίπου χρόνια , κατηγορήθηκες και χτυπήθηκες από πολλούς μουσικούς της Κρήτης για τις μουσικές σου επιλογες είτε στα κρητικά σου είτε στα έντεχνα σου. 

Ακου να δεις… αν δεν υπήρχε αυτή η καταπολέμηση από το συνάφι που λες, δεν θα είχα πετύχει. Δεν υπάρχει για μένα έντεχνο , την απεχθάνομαι αυτήν την λέξη.Για μένα υπάρχει καλό και κακό τραγούδι απλούστατα. Έντεχνο είναι ένα κυκλωματάκι δήθεν. Όταν η μουσική δίνεται σωστά, δεν έχει σύνορα. Γιατί μπορεί να παίξεις με μια λύρα και ένα λαούτο, και να λες ασυναρτησίες έτσι; Όταν η μουσική δίνεται σωστά ανεξάρτητως τόπου, δεν έχει σύνορα έτσι το βλέπω. Εγώ έχω όλα τα ακούσματα μέσα μου. Αν δεν υπήρχε το σκυλάδικο, πως θα γλεντούσε ο κόσμος;Πως θα χόρευε; Με το »Μη παρακαλώ σας , μη λησμονάτε την χώρα μου» ; Ή με τα αργά τα κουλτουριάρικα; Χρειάζεται και το σκυλαδικο, έχει κι αυτό την ώρα και τον τόπο του, τα σκυλάδικα είναι άτεχνα δηλαδή Θεωρείται έντεχνο σήμερα το »Μην με πας απ το σπίτι, στο θεό να με πας» Αν το ‘γραφα εγώ θα μου το πετούσαν στην κεφάλι έτσι;

Πολλά από τα τραγούδια σου άρεσαν σε λαϊκούς τραγουδιστές της Αθήνας κι όμως άλλοι τα είπαν, άλλοι τα αρνήθηκαν, ενώ τους άρεσαν γιατί δεν ήσουν μέλος του συστήματος; 

Όχι, δεν είμαι μέλος κανενός συστήματος και ας μην με τραγουδήσει κανείς. Όχι ρε Γιαννάκη, να αλλάξω εγώ γιατί; Γιατί να είμαι ψεύτικος; Στο ερασιτεχνικό στούντιο που έχω στο σπίτι μου έχει έρθει μεγάλος Έλληνας τραγουδιστής. Του έχω δώσει δυο τραγούδια, τα τραγούδησε και μου είπε : »Σε ευχαριστώ Στέλιο μου αδερφέ μου». Πάει στο στην εταιρία του και κάνει την δισκογραφία του και δεν τον άφησαν να τα βάλει μέσα. Εγώ εδώ που είμαι , είμαι ευχαριστημένος, βούτηξα σε όλα αυτά αλλά την καταγωγή μου κι από που ξεκίνησα δεν το ξεχασα.Τα πανηγύρια και τους γάμους μου δεν τους σνομπαρα ποτέ και ξέρεις γιατί; Γιατί εδώ θα γυρίσουν όλοι πάλι και να θυμάσαι ότι σου λέω.   –

Είχες προτάσεις να τραγουδάς με μεγάλα ονοματα στην Αθήνα; 

Είχα πρόταση να πάω να τραγουδώ με μεγάλα ονόματα.Να πάω να κάνω τον μαϊντανό και να τραγουδώ μισή ώρα,για να ακουστεί ότι τραγουδάω δίπλα τους; Αλλά δεν ήθελα να βάλω σε αυτήν την δοκιμασία και την διαδικασία το όνομα μου και την αξιοπρέπεια μου. Εδώ είναι η θέση μου : στα πανηγύρια τους γάμους ,στα χωριά, στην Κρήτη, στο Ρεθυμνακι μου.

Σου έχουν μια αδυναμία οι γυναίκες και σε αγαπάνε, κάνω λάθος;

–Δεν έχω παράπονο Γιάννη μου, με αγάπησαν με στήριξαν και όσο μπόρεσαν. Τις αγάπησα και τις σεβάστηκα από μεριά μου, όμως γενικά γυναίκες άντρες με αγάπησαν και με στήριξαν και τους ευχαριστώ όλους..

Στέλιο μου χίλια ευχαριστώ που όποτε σε κάλεσα, ήσουν πάντα δίπλα μου. Να έχεις την υγεία σου και εσυ και η οικογένεια σου.. 

Γιάννη μου σε ευχαριστώ πολύ. Πάντα για όλα αυτά τα χρόνια που με προτιμάς και με αγαπάς. Σε ευχαριστώ για τον χρόνο που διαθέτεις κάθε φορά για πάρτη μας και για την πάρτη μου και καλή αρχή σου εύχομαι στο νέο σου ξεκίνημα στα www.parapolitikakritis.gr www.parapolitikakritis.gr

Πηγή: https://www.parapolitikakritis.gr/

Ελέγξτε επίσης

Κωστής Ι.Γ Καλλέργης ( ΚΙΓΚ) – ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΕΣ ΨΙΧΑΛΕΣ

ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΕΣ ΨΙΧΑΛΕΣ Επέρασε κι ο Αύγουστος μά πάντα θα μάς καίει ! Η Φύση ειν´ …